Οι ρεμπέτικες παραστάσεις στο ευρύχωρο Καφέ του βιβλιοπωλείου ΙΑΝΟΣ στην οδό Σταδίου 24, στην Αθήνα, ήταν μια ιδιαίτερη εμπειρία. Έλαβαν χώρα από το 2008 ως το 2012. Ήταν 23 παραστάσεις με θεματολογία το ρεμπέτικο. Στις παραστάσεις αυτές υπήρχαν: μουσική, τραγούδια, εικόνες και ο απαραίτητος συνδετικός λόγος. Ενίοτε υπήρχε και "κίνηση", δηλαδή χορός, όπως για παράδειγμα στις παραστάσεις για το "Ρεμπέτικο και Tango". Κάποιες από τις παραστάσεις δόθηκαν δύο φορές με διαφορά ενός χρόνου περίπου (παραστάσεις όχι "ακριβώς ίδιες" και ...φασόν), επειδή υπήρξε μεγάλο ενδιαφέρον και προσέλευση.
Η ανταπόκριση του κοινού ήταν ...υπεράνω των προσδοκιών, μάλιστα κάποιες φορές υπήρξαν και όρθιοι για ...τρεις ώρες! Η ατμόσφαιρα στη διάρκεια της παράστασης ήταν πάντα "η σωστή" και θύμιζε -λόγω της ...ασφυκτικής γειτνίασης των τραπεζιών, για εξοικονόμηση χώρου- τις μπουάτ της Πλάκας, κυρίως τη δεκαετία του 1960. Θα μπορούσα να πω ότι η ατμόσφαιρα σ' αυτές τις παραστάσεις μας, είχε μια γεύση από ...γιάφκα (ειρηνική...) ή και από μια συγκέντρωση σέχτας (θρησκευτικής) σε μια ...κατακόμβη. Αυτή η αίσθηση ήταν ιδιαίτερα έντονη, στην παράσταση "Η Βυζαντινή μουσική στα Ρεμπέτικα τραγούδια", στην οποία και παραβρέθηκε -χωρίς καμία απολύτως επισημότητα- ο τότε υπουργός Πολιτισμού. Να προσθέσω εδώ, ότι κάποια φορά που ρώτησα το κοινό αν αντί γι' αυτό το ...στριμωξίδι στον ΙΑΝΟ, θα προτιμούσαν να είμασταν στο "Μέγαρο", η απάντηση ήταν ένα σταθερό "΄Οοοοοχιιιι". Δεν έχω αρνητικά σχόλια ή παρατηρήσεις για τη συνεργασία όλων των συντελεστών των παραστάσεων. Ακόμα και του προσωπικού που σέρβιρε πολύ διακριτικά. Ιδιαίτερη, όμως, αναφορά πρέπει να γίνει στον συντονιστή Βασίλη Χατζηιακώβου και στην τεχνική ομάδα του ήχου και της εικόνας με προεξάρχοντα "μαέστρο" τον πολυτάλαντο Μιχάλη Τσακίρη. Αυτός "έβγαζε" τον ήχο που θα ακούσετε και αυτός βιντεοσκοπούσε τις παραστάσεις με το αυτόματο ημι-ερασιτεχνικό σύστημα του ΙΑΝΟΥ, το οποίο όμως κατέγραψε και διέσωσε αυτές τις παραστάσεις κι έτσι υπάρχουν τώρα στο διαδίκτυο.
Υ.Γ.
Επειδή, ως μηχανικός, έχω αδυναμία στους αριθμούς, κρίνω σκόπιμο να σας πληροφορήσω ότι πίσω από κάθε παράσταση ...κρύβονται συνολικά περί τις 150-200 ανθρωποώρες προετοιμασίας, ενώ για να ανεβεί το βίντεο μίας παράστασης στο ΥouTube, απαιτούνται περί τις 15 ώρες για όποιον το ...επιχειρήσει. (1 ώρα η μετατροπή σε mp-4, 5-6 ώρες η "αποθήκευση" του επεξεργασμένου βίντεο και 7-9 ώρες το ανέβασμα στο ΥouTube).
Παρατήρηση (μετά ...συγνώμης):
Η βιντεοσκόπηση της πρώτης-πρώτης παράστασης, αυτής της αφιερωμένης στον Βαγγέλη Παπάζογλου, έπεσε ...θύμα κάποιων τεχνικών προβλημάτων, τα οποία ανέκυψαν στη διάρκεια τής ροής της, με αποτέλεσμα ένα μέρος της εικόνας του όλου βίντεο να μην έχει καταγραφεί και στη θέση του να υπάρχουν εικόνες από το πλούσιο φωτογραφικό υλικό για τον Παπάζογλου. Ο ήχος, βέβαια, είναι ακέραιος, οπότε ουσιαστικά δεν χάνετε!
1. Αφιέρωμα στον Βαγγέλη Παπάζογλου, 17-12-2008
2. Αφιέρωμα στον Απόστολο Χατζηχρήστο, 13-2-2009
3. Η Θεσσαλονίκη και το Ρεμπέτικο, 24-3-2009
4. Ρεμπέτικα και Tango, δρόμοι παράλληλοι, 27-4-2009 (Η πρώτη παράσταση)
5. Τα ατίθασα ρεμπέτικα της παρανομίας, 25-5-2009
Η ανταπόκριση του κοινού ήταν ...υπεράνω των προσδοκιών, μάλιστα κάποιες φορές υπήρξαν και όρθιοι για ...τρεις ώρες! Η ατμόσφαιρα στη διάρκεια της παράστασης ήταν πάντα "η σωστή" και θύμιζε -λόγω της ...ασφυκτικής γειτνίασης των τραπεζιών, για εξοικονόμηση χώρου- τις μπουάτ της Πλάκας, κυρίως τη δεκαετία του 1960. Θα μπορούσα να πω ότι η ατμόσφαιρα σ' αυτές τις παραστάσεις μας, είχε μια γεύση από ...γιάφκα (ειρηνική...) ή και από μια συγκέντρωση σέχτας (θρησκευτικής) σε μια ...κατακόμβη. Αυτή η αίσθηση ήταν ιδιαίτερα έντονη, στην παράσταση "Η Βυζαντινή μουσική στα Ρεμπέτικα τραγούδια", στην οποία και παραβρέθηκε -χωρίς καμία απολύτως επισημότητα- ο τότε υπουργός Πολιτισμού. Να προσθέσω εδώ, ότι κάποια φορά που ρώτησα το κοινό αν αντί γι' αυτό το ...στριμωξίδι στον ΙΑΝΟ, θα προτιμούσαν να είμασταν στο "Μέγαρο", η απάντηση ήταν ένα σταθερό "΄Οοοοοχιιιι". Δεν έχω αρνητικά σχόλια ή παρατηρήσεις για τη συνεργασία όλων των συντελεστών των παραστάσεων. Ακόμα και του προσωπικού που σέρβιρε πολύ διακριτικά. Ιδιαίτερη, όμως, αναφορά πρέπει να γίνει στον συντονιστή Βασίλη Χατζηιακώβου και στην τεχνική ομάδα του ήχου και της εικόνας με προεξάρχοντα "μαέστρο" τον πολυτάλαντο Μιχάλη Τσακίρη. Αυτός "έβγαζε" τον ήχο που θα ακούσετε και αυτός βιντεοσκοπούσε τις παραστάσεις με το αυτόματο ημι-ερασιτεχνικό σύστημα του ΙΑΝΟΥ, το οποίο όμως κατέγραψε και διέσωσε αυτές τις παραστάσεις κι έτσι υπάρχουν τώρα στο διαδίκτυο.
Υ.Γ.
Επειδή, ως μηχανικός, έχω αδυναμία στους αριθμούς, κρίνω σκόπιμο να σας πληροφορήσω ότι πίσω από κάθε παράσταση ...κρύβονται συνολικά περί τις 150-200 ανθρωποώρες προετοιμασίας, ενώ για να ανεβεί το βίντεο μίας παράστασης στο ΥouTube, απαιτούνται περί τις 15 ώρες για όποιον το ...επιχειρήσει. (1 ώρα η μετατροπή σε mp-4, 5-6 ώρες η "αποθήκευση" του επεξεργασμένου βίντεο και 7-9 ώρες το ανέβασμα στο ΥouTube).
Παρατήρηση (μετά ...συγνώμης):
Η βιντεοσκόπηση της πρώτης-πρώτης παράστασης, αυτής της αφιερωμένης στον Βαγγέλη Παπάζογλου, έπεσε ...θύμα κάποιων τεχνικών προβλημάτων, τα οποία ανέκυψαν στη διάρκεια τής ροής της, με αποτέλεσμα ένα μέρος της εικόνας του όλου βίντεο να μην έχει καταγραφεί και στη θέση του να υπάρχουν εικόνες από το πλούσιο φωτογραφικό υλικό για τον Παπάζογλου. Ο ήχος, βέβαια, είναι ακέραιος, οπότε ουσιαστικά δεν χάνετε!
1. Αφιέρωμα στον Βαγγέλη Παπάζογλου, 17-12-2008
2. Αφιέρωμα στον Απόστολο Χατζηχρήστο, 13-2-2009
3. Η Θεσσαλονίκη και το Ρεμπέτικο, 24-3-2009
4. Ρεμπέτικα και Tango, δρόμοι παράλληλοι, 27-4-2009 (Η πρώτη παράσταση)
5. Τα ατίθασα ρεμπέτικα της παρανομίας, 25-5-2009
6. Καπνός και ρεμπέτικα, 24-6-2009
7. Κανταδόρικα ρεμπέτικα, 22-2-20108
8. Η βυζαντινή μουσική στα ρεμπέτικα, 17-3-2010
9. Πειραιώτικα ρεμπέτικα, 19-4-2010 (Η πρώτη παράσταση)
10. Ρεμπέτικα και Blues, δρόμοι παράλληλοι, 17-5-2010 (Η πρώτη παράσταση)
11. Τα ρεμπέτικα για Ελληνοϊταλικό, Κατοχή και Εμφύλιο, 18-10-2010
12. Οι ελεύθερες ρεμπέτισσες του 1930, 15-11-2010
13. Ρεμπέτικο και Tango, δρόμοι παράλληλοι, 20-12-2010 (Η δεύτερη παράσταση)
14. Μαρκομανείς όλου του κόσμου ενωθείτε, 17-1-2011 (Η πρώτη παράσταση)
15. Ρεμπέτικα "καρδιολογικά", 14-2-2011
16. Πειραιώτικα ρεμπέτικα, 14-3-2011 (Η δεύτερη παράσταση)
17. Ρεμπέτικος παράπλους... Από τη Σμύρνη στον Πειραιά, 11-4-2011
18. Ρεμπέτικα και Blues, δρόμοι παράλληλοι, 16-5-2011 (Η δεύτερη παράσταση)
19. Φτώχεια και μπατιρλίκια στα ρεμπέτικα, 21-12-2011
20. Στη μαγεμένη Αραπιά (Οι αλλοεθνείς στα ρεμπέτικα), 20-2-2012
21. Γιάννης Παπαϊωάννου, 19-3-2012
22. Μαρκομανείς όλου του κόσμου ενωθείτε, 30-4-2011 (Η δεύτερη παράσταση)
23. Τα ...άκαφτα τραγούδια της Σμύρνης, 28-5-2012
Εκτός της ρεμπέτικης αυτής σειράς παραστάσεων, στον ΙΑΝΟ, έγιναν και κάποιες άλλες παραστάσεις. Τις παραθέτω.
Α. Μία ειδική μεγαλοβδομαδιάτικη παράσταση, που γι' αυτό τη βάζω ξεχωριστά. Πρόκειται για ένα "αρθρωτό" -σε ενότητες- ποιητικό κείμενό μου με τίτλο Ο Ιούδας δεν ήταν προδότης... και οι έρωτες της Μ. Παρασκευής. Για κάθε ενότητα είχα επιλέξει διαφορετική μουσική ή τραγούδι.
Α. Μία ειδική μεγαλοβδομαδιάτικη παράσταση, που γι' αυτό τη βάζω ξεχωριστά. Πρόκειται για ένα "αρθρωτό" -σε ενότητες- ποιητικό κείμενό μου με τίτλο Ο Ιούδας δεν ήταν προδότης... και οι έρωτες της Μ. Παρασκευής. Για κάθε ενότητα είχα επιλέξει διαφορετική μουσική ή τραγούδι.
Το κείμενο αυτό έγινε και ραδιοφωνική εκπομπή η οποία μεταδόθηκε επανειλημμένα από δημόσιους και ιδιωτικούς ραδιοφωνικούς σταθμούς. Επίσης, ως κείμενο, δημοσιεύτηκε στη Ελευθεροτυπία (10-4-2009 και Μ. Πέμπτη, 16-4-2009). Το κείμενο και τα τραγούδια είναι ανεβασμένα και στο περιοδικό πολιτισμού "24 γράμματα" (κάντε κλικ) "24grammata.gr".
Όμως τη Μ. Τετάρτη, 15-4-2009, το κείμενο αυτό παρουσιάστηκε στον ΙΑΝΟ ως παράσταση, με τα επιλεγμένα μουσικά μέρη και πολλές φωτογραφίες κυρίως από Επιτάφιους. Τις ενότητες διαβάσαμε ο Βασίλης Χατζηιακώβου και εγώ.
Ο Ιούδας δεν ήταν προδότης... και οι έρωτες της Μεγάλης Παρασκευής, 15-4-2009
Β. Είχα τη χαρά, να με επιλέξει για συντονιστή ο ερευνητής, συλλέκτης και συγγραφέας Διονύσης Μανιάτης στην παρουσίαση του ξεχωριστού βιβλίου του "Χασικλίδικα μελωδήματα". Πολύ καλά περάσαμε.
Παρουσίαση του βιβλίου, του Διονύση Μανιάτη, "Χασικλίδικα Μελωδήματα"
Β. Είχα τη χαρά, να με επιλέξει για συντονιστή ο ερευνητής, συλλέκτης και συγγραφέας Διονύσης Μανιάτης στην παρουσίαση του ξεχωριστού βιβλίου του "Χασικλίδικα μελωδήματα". Πολύ καλά περάσαμε.
Παρουσίαση του βιβλίου, του Διονύση Μανιάτη, "Χασικλίδικα Μελωδήματα"