Για προηγούμενα ...ΑΝΟΜΗΜΑΤΑ, κάνετε κλικ εδώ.

Πολύτιμο ηχητικό υλικό


Σ' αυτήν τη σελίδα μπορείτε να βρείτε τα εξής:
1. Ρεμπέτικα και μικρασιάτικα τραγούδια, από δίσκους 78 στροφών, σε πολύ καθαρή ηχητική κατάσταση (μάλλον, να το πω αλλιώς, δε θα βρείτε εύκολα καθαρότερα...).
Θα επιλέγονται ηχογραφήσεις όχι τόσο γνωστές στο ευρύ κοινό και θα είναι είτε μόνο σε ηχητική μορφή, είτε και σε βίντεο.
2.  Άλλο ενδιαφέρον ηχητικό υλικό, όπως π.χ. ερασιτεχνικές ηχογραφήσεις, τη φωνή κάποιων από τους συντελεστές του ρεμπέτικου κ.α.
3. Σημαντικά -πάντα κατά τη γνώμη μου- βίντεο με θέμα το ρεμπέτικο και μικρασιάτικο τραγούδι.
Κάντε ...υπομονή, θα εμφανίζονται σιγά-σιγά!

Σπάνια και  ιδιαίτερα 78-ρια, ευρέως ...άγνωστα!

Τι τόνε μέλλει το μπαξέ κι αν του 'φυγε τ' αηδόνι;
Και μ' άλλα διάφορα πουλιά, η νύχτα ξημερώνει...

("Μινόρε μανές", Ορφανίδης Μητσάκης, ΗΠΑ, δεκαετία του '50)

Αυτόν τον σπάνιο και ιδιαίτερο "Μινόρε μανέ", με το αδέσποτο στιχάκι, θα τον βρείτε πιο κάτω και θα τον απολαύσετε όσες φορές θέλετε. Βάζω τα τραγούδια χρονολογικά, αλλιώς θα τον προέτασσα!
Κι έτσι αρχίζουν οι "μαύρες" ερωτήσεις και οι "κίτρινες" απαντήσεις: Γιατί δε γράφονται σήμερα ανάλογα στιχάκια; Μα γιατί δεν έχει σήμερα ανάλογους δημιουργούς. Μήπως άλλαξαν οι καιροί; Αριθμητικά ναι, όμως σαν αισθήματα και προβλήματα ανθρώπων είναι ακριβώς ίδιοι. Αυτό το υπέροχο, μα και τόσο σοφό στιχάκι, το δημιούργησαν αγράμματοι άνθρωποι. Γιατί να μην φτιάχνουν τέτοια, π.χ. καθηγητάδες, ποιητάδες, Ακαδημαϊκάδες, διάφοροι "τζακάδες" και λοιποί "άδες"; Μα γιατί οι προαναφερθέντες, είναι παραμορφωμένοι και ο εγωιστικός ψυχαναγκασμός τους αδιαπέραστος, οπότε η έμπνευση δεν έχει από πού να "μπει", για να πάρει κάποια μορφή -όπως λ.χ. στο εν λόγω στιχάκι- και μετά να "βγει". (Υπάρχουν, πάντως, και λίγες -ελαχιστότατες- εξαιρέσεις, στους ...παραμορφωμένους, όπως για παράδειγμα ο σπάνιος και ιδιαίτερος Κωνσταντίνος Δεσποτόπουλος). Έχει κι άλλες "μαυρίλες" και "κιτρινίλες", αλλά αφήστε το...
Τα τραγούδια περάστηκαν κατά χρονολογική σειρά εκτύπωσης του δίσκου τους. Αυτό δεν έχει καμία σχέση με ...αριθμολαγνεία, αλλά επειδή -εσκεμμένα- ήθελα να φορτώσω την αίσθηση της ακρόασης, με ένα ιστορικό και -κατ' επέκταση- συνειρμικό στίγμα.

Βλάχικο συρτό - τρίο, Πόλη, 1905 (Η μουσική χρησιμοποιήθηκε αργότερα για το χαζοπρεπές "Θα πάρω δυό")


Ραστ γκαζέλ - Γιάννης Τσανάκας, 1906


Κουτσαβάκι (Πάλι μεθυσμένος...) - Γιαγκούλης (Ψαμαθιανός), Πόλη, 1906


Ανδριάνα - Ελληνική Εστουδιαντίνα, Πόλη, 1906


Tchakidzi Turkessou - Haim Effendi, 1908


Μινόρε μανές - Ζουναράς, Πόλη, 1909


Σμυρναίικος μανές - Ψαμαθιανός, 1910, Πόλη


Cecen Kizi - Tamburi Djemil Bey, 1912, Πόλη


Μπουρνοβαλιό (Χήρα ν' αλλάξεις τ' όνομα), Απόστολος Παπαδιαμάντης
Ηχογράφηση: 17-7-1917, Görlitz Γερμανίας (σε στρατόπεδο)


Shed Araban taksim, Μάρκος Μελκών, Σικάγο, 1926


Karsilamas Terikdag, Λαϊκή ορχήστρα Καββαδία, N. Jersey, 1926


Tsifteteli Gazel, Αχ. Πούλος, 1926 (στα τουρκικά)


Το σαλέπι, Θ. Μυτιληναίος, Σικάγο, 1926


Αμύγδαλο (οργανικό) - Λουκιανός Καββαδίας-πιάνο, 1926


Ταταυλιανό χασάπικο - Λουκιανός Καββαδίας-πιάνο, 1926


Η τράτα - Σ. Στασινόπουλος, Ν.Υ., 1927


Τσιφτετέλι - Αθ. Μακεδόνας-βιολί, Σικάγο, 1927


Αϊδίνικος χορός - Μ. Παπαγκίκα, Ν.Υ., 1928


Σμυρναίικος μπάλλος - Β. Σωφρονίου, 1928


Από κάτω απ' τις ντομάτες (Μ. Καραπιπέρης-μπουζούκι) - Γ. Ιωαννίδης, Ν. Υόρκη, 1928


Τούτοι οι μπάτσοι - Γ. Ιωαννίδης, Ν. Υόρκη, 1928


Βλάχικο χασάπικο - Μανδολινάτα Ιερόθεου Σχίζα, 1928


Νέο μάγκικο - Β. Σωφρονίου, 1928


Ο Μποχώρης - Άγνωστος, Βερολίνο;, 1928


Μανές χουσεϊνί, Νταλγκάς, 1928


Στης Σύρας τον ανήφορο, Κατσαρός, 1928


Το χασίσι (Δ. Ζάττα), Σαβαρής - Μηλιάρης, 1929 (ελ-αφρώδες ...χασικλιδικόν!)


Μαχούρ μανές, Φρατζεσκοπούλου, 1929


Μη μού χαλάς τα γούστα μου - Πωλ, Πόλη, 1929


Αϊβαλιώτικο ζεϊμπέκικο - Μαν. Καραπιπέρης (μπουζούκι-τραγούδι), Ν.Υ., 1929


Αϊδίνικο ζεϊμπέκικο - Μαν. Καραπιπέρης (μπουζούκι-τραγούδι, Ν.Υ., 1929


Φατιμέ ζεϊμπέκικο - Μαν. Καραπιπέρης (μπουζούκι-τραγούδι, Ν.Υ., 1929 (δεν εκδόθηκε ποτέ...)


Σοκιανή ζεϊμπέκικο - Μαν. Καραπιπέρης (μπουζούκι-τραγούδι, Ν.Υ., 1929 (δεν εκδόθηκε ποτέ...)


Ντουντού - Παν. Τσώρος (μπάντσο-τραγούδι), Ν.Υ., 1929


Ο σκυλόμαγκας (Π. Κυριακού-Τέντη) - Π. Κυριακός, 1930


Καρδιοκλέφτρα (Ογδοντάκη), - Δ. Αραπάκης, 1930


Ο ψαράς με το γρι-γρι - Ζ. Κασιμάτης, 1930


Από την πόρτα σου περνώ - Α. Κωστής, 1931


Σούστα πολίτικη - Α. Νταλγκάς, 1931


Ο άσωτος - Αγαθοκλής Μούσκας, 1931


Η φυλακή είναι σχολείο - Α. Κωστής, 1931


Gel Barishaolum - Αγάπιος Τομπούλης, 1931


Κάτω στο γιαλό - Β. Σωφρονίου, 1931


Μπάλλος της αυγής - Β. Σωφρονίου, 1931


Ντερτλίδικος χορός - Α. Κωστής-κιθάρα, 1931


Μπίντα γιάλα (Π. Τούντα) - Ρόζα, 1931


Έχω μεράκι έχω νταλγκά (Α, Νταλγκά) - Α. Νταλγκάς, 1932


Μπαρμπουτατζής (Ν. Μάθεση-Μ. Χρυσαφάκη) - Στελλάκης, 1932


Zechra sarki (Refik Bey) - Deniz Kezi Eftalia, Πόλη, 1932


Η έμορφη Αττάλεια - Κ. Δούσας, Σικάγο, 1932


Η τράτα - Κ. Δούσας, Σικάγο, 1932


Μελαχρινούλα - Μ. Φρατζεσκοπούλου, 1932


Τσαγκαράκι (Κ. Σκαρβέλη) - Ρίτα, 1932


Μερακλού (Γ. Ασίκη) - Στελλάκης, 1933


Νέα μερακλού (Κ. Τζόβενου) - Μ. Καναροπούλου, 1933


Ο μερακλής (Σ. Περιστέρη) - Σ. Περιστέρης-μπουζούκι, 1933


Η Κλωστηρού (Μάρκου) - Μάρκος, 1934


Ο Ροϊδίτης (Σ. Γαβαλά) - Ρίτα, 1934


Ο ρεμπέτης (Κ. Ρουμελιώτης), Στελλάκης, 1934


Το φλιτζάνι του Γιάννη (Μ. Χρυσαφάκη) - Ρίτα, 1934


Μωρή για το γινάτι σου (Μάρκου) - Μάρκος, 1934


Χασάπικο λατέρνας - Σ. Περιστέρης-μαντολίνο, 1935


Μπαχριέ τσιφτετέλι  (Σ. Παντελίδη) - Μαριώ Σαλονικιά, 1935


Κεφλίδικο μινόρε - Σ. Περιστέρης-μπουζουκοκίθαρο, Ν.Υ., 1935


Μπουτζαλιό (Νέοι χασικλήδες) - Σ. Περιστέρης-μπουζούκι, 1935


Μ' ένα καφετζή μπλεγμένη - Γ. Κατσαρός, Ν.Υ., 1936


Συριανό χασάπικο (Φ. Ζουριδάκη) - Φ. Ζουριδάκης-μπουζούκι, 1936


Κατάδικος (Γ. Τσαούς) - Α. Καλυβόπουλος, 1936


Μ' έκαψες σκύλα (Γ. Πετροπουλέα-Σ. Χρυσίνη) - Στέλιος Κηρομύτης, 1937


Βρε τύχη πώς με τυραννάς (Κ. Σκαρβέλη) - Γ. Κάβουρας, 1937


Αθηναίισσα (Α. Δελιά) - Α. Δελιάς, 1937


Η παγίδα (Γρ. Ασίκη) - Κώστας Τσανάκος, 1937


Με θαμπώνουν οι ματιές σου (Τσιτσάνη-Περδικόπουλου) - Δ. Περδικόπουλος, 1937


Στο μέντιουμ (Στ. Χρυσίνη) - Δ. Περδικόπουλος, 1938


Σαν δεν ήξευρες (Π. Τούντα) - Σοφία Καρίβαλη-Παντελής Καρίβαλης, 1939


Τζιτζιφιώτισσα (Ν. Θεοδοσίου-Ι. Σκλάμη) - Ν. Θεοδοσίου-Ι. Σκλάμης, 1939


Στα νησιά του παραδείσου (Κοσμά Κοσμαδόπουλου-Χ. Βασιλειάδη) - Μταίζυ Σταυροπούλου, 1940


Neva-Rast Neva-Gazel - Βικτωρία Χαζάν, 1945


Εργάτης - Κ. Μακρής-Σαμιώτης, 1945


Να ζει κανείς στη μοναξιά (Δ. Αραμπατζόγλου-Δ. Γκόγκου) - Γεωργακοπούλου-Στελλάκης, 1947


De tus lavios corre miel (Κατιφές) - Jack Mayesh, N.Y., 1948


Cakici Turkusu - Safiye Ayla, 1948


Κάνε κουράγιο καρδιά μου (Γ. Παπαϊωάννου) - Μπέλλου-Στελλάκης, 1948


Μινόρε μανές - Ορφανίδης Μητσάκης, ΗΠΑ, δεκαετία του 1950


Πάρ' τον άντρα που γουστάρεις (Σ. Περιστέρη) - Ευγενικός-Τσιτσάνης-Μ. Λίντα, 1954


Γεράματα (Ελεγείον ανδρών) (Σ. Κηρομύτη), Σ. Κηρομύτης, 1972-74;
Αθυρόστομη, ιστορική ζωντανή ηχογράφηση, μπουζούκι ο συνθέτης, κιθάρα ο Γιάννης Σταμούλης-Μπιρ Αλλάχ. Κι όταν ο Κηρομύτης τραγουδάει Γεράματα ρε Γιάννη μου..., απευθύνεται προφανώς στον Γιάννη Σταμούλη!




Ηχητικό υλικό από 78-ρια σε απλά βιντεάκια στο You Tube, με καθαρότατο πάντα ήχο

Απονιά (Ρεμπέτικο), Ελληνική Εστουδιαντίνα, 1910;

Τίκι τίκι τακ (Ρεμπέτικο), Γιάγκος Ψαμαθιανός, 1912;

Ο Βορονώφ (Ι. Ντάβου), Γ. Βιδάλης, 1929

Δυο γυφτοπούλες (Σ. Γαβαλά), Κώστας Νούρος, 1932

Η Κούλα (Κ. Καρίπη), Ρόζα Εσκενάζη, 1933

Λόντος και Κβαριάνι (Μάρκου), Μάρκος, 1933

Ο δερβίσης (Μάρκου), Μάρκος, 1933

Αργιλές (Β. Παπάζογλου), Στελλάκης, 1933

Ο Βορονώφ (Κ. Σκαρβέλη), Ρόζα, 1934

Ο Λαθρέμπορας (Β. Παπάζογλου), Στελλάκης, 1934

Ο Μυλωνάς (Δ. Σέμση-Στελλάκη), Στελλάκης-Άννα Πολίτισσα, 1934

Οι φυλακές του Ωρωπού (Μπάτη), Μπάτης, 1934

Βολιώτισσα (Β. Παπάζογλου), Ρόζα, 1934

Μαρίκα χασικλού (Β. Παπάζογλου), Ρούκουνας, 1934

Μετά τον Βορονώφ (Δ. Γιαννουκάκη-Κ. Γιαννίδη), Π. Κυριακός-Γ. Καμβύσης, 1934

Πρέπει να χτίσω ένα τζαμί (Μάρκου), Μάρκος, 1935

Γιοβάν Τσαούς (Ιωάννη Εϊτζιρίδη), Αντώνης Καλυβόπουλος, 1936

Μάγκες πιάστε τα βουνά (Α. Δελιά, αλλά επισήμως του Στράτου), Στράτος, 1936

Εγώ θέλω πριγκηπέσσα (Π. Τούντα), Στελλάκης, 1936

Μάγκες μου συμμορφωθείτε (Β. Παπάζογλου), Στελλάκης, 1936

Επιάσανε τον Μπάτη (Γ. Ροβερτάκης-Αιμ. Σαββίδης), Γιώργος Κάβουρας, 1936

Ταξίμ ζεϊμπέκικο (Μάρκου), Μάρκος, 1937

Ο Σαρκαφλιάς (Τσιτσάνη), Στράτος, 1939

Έλα να πάμε τσάρκα (Χατζηχρήστου), Χατζηχρήστος-Σταμούλης, 1947

Θα σε περιμένω απόψε (Χατζηχρήστου), Απ. και Ευάγ. Χατζηχρήστος, 1948

Φιλεναδίτσα (Σ. Χασκήλ), Στέλλα Χασκήλ, 1948

Μάγες ομορφιές (Σ. Χασκήλ),  Στέλλα Χασκήλ, 1948

Άλλες ηχογραφήσεις με πολύ ενδιαφέρον ηχητικό υλικό

Η φωνή του Μάρκου Βαμβακάρη σε συνέντευξη στην Αγγέλα Κάϊλ, το 1969
Είναι αυτονόητο ότι ευχαριστούμε πολύ την Α. Κάϊλ, τόσο για την πολύωρη συνέντευξη που πήρε από τον Μάρκο, όσο και για το βιβλίο "Μάρκος Βαμβακάρης - ΑΥΤΟΒΙΟΓΡΑΦΙΑ", που εξέδωσε. Ταυτοχρόνως όμως την ψέγουμε για διάφορα ...ανεπίτρεπτα:
α. Δεν είχε το πανεπιστήμιο του Buffalo, της Νέας Υόρκης τη δυνατότητα να εφοδιάσει την Α. Κάϊλ με ένα (...δανεικό) μαγνητόφωνο (π.χ. τύπου NAGRA ή UHER), ώστε να αποτυπωθεί άψογα η φωνή και το μπουζούκι του θεμελιωτή των ρεμπέτικων; Υποψιάζομαι ότι οι ηχογραφήσεις έγιναν σε κασετόφωνο της πλάκας και με φτηνές κασέτες. Δεν ξέρω, αλλά διακρίνω στον αέρα μια ...τσιγγουνοματζιριά, αλλά δε λέω από πού! (Αυτή είναι η αιτία του άθλιου ήχου που θα ακούσετε, αν και πέρασε από την ...εντατική της αποθορυβοποίησης).
β. Δεν φρόντιζε η Α. Κάϊλ, να πάει πιο "διαβασμένη" -και με συγκροτημένες ερωτήσεις- να συναντήσει τον Μάρκο; (Ώστε να μην ...αυτοσχεδιάζει αφελή και τυχαία ερωτήματα;).
γ. Οι συνομιλίες της Α. Κάϊλ με τον Μάρκο που αποτυπώθηκαν σε κασέτες -απ' ότι ξέρω- είναι 20 ώρες! Γιατί δεν έχουν κυκλοφορήσει; Έχουν περάσει 47 χρόνια (τώρα που γράφω είναι Οκτώβριος 2016), σχεδόν μισός αιώνας. Αφήνω, την περίπτωση του βιβλίου... Γιατί δεν "ανέβηκαν" -έστω- στο διαδίκτυο; (Υπάρχει ...αθάνατος άνθρωπος κα Κάϊλ;)

Η φωνή του Μάρκου Βαμβακάρη (απόσπασμα), που μιλάει για την καλλιτεχνική του πορεία. Διάρκεια 50' 54''


Ο Μάρκος Βαμβακάρης παίζει και εξηγεί τους "δρόμους" ("μακάμια"). Διάρκεια 6' 40''



Ακολουθία Ψαλτική και Κρασοκατανυκτική, υπό Ελευθερίου Σκορδίλη, 13-12-1995

Διάφορα ενδιαφέροντα βίντεο

Ο Μιχάλης Παπαγιαννάκης μιλάει για το ρεμπέτικο

Τα ζηλιάρικά σου μάτια (Μάρκου), από τους Αντώνη Αντωνίου, Γιώργο Νινιό και Γιάννη Λεμπέση.

Ο Γιώργος Μαργαρίτης ερμηνεύει τον "Μαχαραγιά" τον "Μεμέτη" και το "Κελί 33"

Η Μαρία Σταφυλοπάτη χορεύει ξυπόλυτη σμυρναίικο τσιφτετέλι

Ο Αγάθων ...διδασκόμενος και διδάσκων, 16-6-2016 (και ο Π. Σ. σε βίντεο και συνέντευξη)

Κουκλοθέατρο και ρεμπέτικο

Ρεμπέτικα από τον  Jovan.


Τα ρεμπέτικα έχουν  τη θέση τους και στον 
...δις πραγματικό(*) κόσμο με τις κούκλες που -ειρήσθω...- δεν απευθύνεται μονάχα σε παιδιά! 
Να, εδώ, ο φτηνοπάνινος -αλλά ολοζώντανος...- Jovan  (κάτι σαν τον Νώντα ή και τον Σταύρακα, του Θεάτρου Σκιών) με το μπουζουκάκι του, να περιδιαβαίνει τους περπατόδρομους της Αθήνας ανάμεσα σ' όλες τις ηλικίες και να θυμίζει τα αριστουργήματα του ρεμπέτικου, τα οποία -κάποτε, ...λέμε τώρα- κυνηγούσε η αστυνομία, οι καθωσπρέπει φουκαράδες -οι και ως τα ...μπούνια  (παντελώς) "στερημένοι"-, ου μην αλλά και η ορθόδοξος παραδοσιακή Αριστερά! Απολαύστε τον Jovan!
  
Ρεσιτάλ του ρεμπέτη Jovan, από Ξαρχάκο, μέχρι Rolling Stones

Κι εδώ, ο Jovan με τον Ιταλό Vinicio Capossella, σ' ένα ...ιταλικό ρεμπέτικο -του δεύτερου! (Τον Capossella, συναντήσαμε ήδη στην αρχή αυτής της σελίδας, με την ...ιταλική "Φραγκοσυριανή").
Vinicio Capossela - Rebetiko Mou  
Όμως αναρωτιέμαι, αυτά τα άσχετα ...φαντάσματα, που (χρονίως) εγκαταβιώνουν (...παρεπιδημούντες) στο αραχνιασμένο ...σπήλαιο -το ονομαζόμενο και "Πολιτισμού"-, θα τα μάθουν ποτέ; Θα με ρωτήσετε, ίσως: ...καλά, ξέρουν μήπως την παραδοσιακή μουσική ή τη βυζαντινή ή την αρχαία ή τον λαϊκό μας πολιτισμό γενικότερα, για να ξέρουν και τα ρεμπέτικα -τα ονομαζόμενα από τους ξένους και "μπλουζ της Ελλάδας"; Και θα σας απαντήσω: ...αφού ρε σεις ξέρετε την απάντηση, τι με ρωτάτε;
(*) Είπα δις πραγματικό το κουκλοθέατρο, γιατί απευθύνεται σε πιο πραγματικές αισθήσεις και έχει διαχρονική ισχύ ο "λόγος" του. Ακριβώς, όπως τα Παραμύθια (χωρίς τόπο και χρόνο), τα οποία είναι μία φορά πιο πραγματικά από τη Μυθολογία (με μόνο, τόπο) και δύο φορές πιο πραγματικά από την (χα-χα) ιστορία (με τόπο και χρόνο, αλλά και κατά το ...δοκούν κενά της!). Και ευελπιστώ, ...οι νοώντες εννόησαν!

Σημαντικό! O Jovan είναι δημιούργημα της ομάδας Bufos Puppet Theatre.
https://www.facebook.com/bufos.buffos
 
***********************************************************************

Ρεμπέτικα από τα "Κουκλονήματα"
(Από προσωπική εμπειρία... Τα γράφω όλα στα σχόλια του βίντεο)''


Ο Θίασος "Κουκλονήματα", επί το έργον

"Ο εργάτης" του Τούντα, με τις κούκλες του Γιάννη και της Σοφίας

 
***********************************************************************

Ο Θαυμαστός "κουκλίστικος" κόσμος του Thomas Kunstler

Ο Thomas Kunstler είναι σκηνοθέτης από ...14 ετών! Τα ιταλικά είναι η μητρική του γλώσσα και μιλάει άλλες πέντε γλώσσες, όχι όμως γερμανικά -όπως θα φανταζόταν κανείς λόγω του επιθέτου του. Μιλάει όμως ελληνικά ό μπαγάσας και μάλιστα έχει λατρεία στο ρεμπέτικο! Έχει στήσει έναν ολόκληρο θίασο από κούκλες που συμμετέχουν στα έργα του με θάμα το ρεμπέτικο και τον κόσμο του. Απολαύστε, τώρα, ένα ξεχωριστά δικό του βίντεο.

Ρεμπέτικο (Rebetiko) με "Χτες το βράδυ στου Καρίπη" και ...Χατζιδάκι

"Den les kouventa" *, φαντασία στον κόσμο της μαγκιάς και "Αργοσβήνεις μόνη" (**)
* Καμία σχέση με το πόνημα των Τριπολίτη-Μούτση
** Μπορεί να σας ταλαιπωρήσει λίγο να το ανοίξετε, αλλά τελικά ανοίγει!

***********************************************************************