Για προηγούμενα ...ΑΝΟΜΗΜΑΤΑ, κάνετε κλικ εδώ.

Νέοι και ρεμπέτικο

 
Εισαγωγικά
Θα μπορούσε -έστω και με μετά τινός ...αφοριστικής διαθέσεως- να ισχυριστεί κάποιος ότι το μόνο παλιό ("περασμένο") είδος ελληνικού τραγουδιού το οποίο σήμερα οι νέοι μας "υιοθετούν" (παίζουν, τραγουδούν, διασκευάζουν -πάντα με σεβασμό-, αλλά και εμπνέονται απ' αυτό), είναι αναμφισβήτητα το ρεμπέτικο. Να προσθέσω ότι ως ...παρέκταση στο ρεμπέτικο, μπήκαν στα ενδιαφέροντα των νέων και παραδοσιακά τραγούδια. Δηλαδή μικρασιάτικα, αστικά λαϊκά και κάποια δημοτικά, τα οποία έτσι κι αλλιώς συμπεριλαμβάνονται στα "συστατικά" στοιχεία του ρεμπέτικου. Μάλιστα μερικές φορές, συμβαίνει η "πλάστιγγα" του ρεπερτορίου να γέρνει στη μεριά των παραδοσιακών! Φαίνεται, λοιπόν, ότι η αγνότητα (κυρίως) του ρεμπέτικου, έξω από την αναμφισβήτητη -και παγκοσμίως, ε;- ομορφιά του, συγκίνησε τη σημερινή νεολαία. Επίσης, σημαντικό είναι να τονιστεί ότι οι δημιουργοί του ρεμπέτικου (κυρίως αυτοί της δεκαετίας του '30), έγραφαν τραγούδια εκφράζοντας πρωτίστως τα μεράκια τους και περιγράφοντας με αφάνταστη ειλικρίνεια τον τρόπο της ζωής τους, χωρίς βέβαια να γνωρίζουν ότι αυτά θα εκδοθούν σε δίσκους, κάτι το οποίο σίγουρα συγκινεί ένα νεαρό άτομο του σήμερα, του σήμερα που ισχύει ο κανόνας  του ότι ...όλα πωλούνται και όλα αγοράζονται. (Πάντως, τον κανόνα αυτόν εφάρμοσαν και τότε οι Λαμπροπουλο-Μάτσηδες και έτσι εξέδωσαν τα αριστουργήματα των ...χασικλήδων. Μάλιστα στην ...τελική τους ευχαριστούμε που "κληρονομήσαμε" και απολαμβάνουμε τους δίσκους που εξέδωσαν αυτοί, κερδίζοντας και ξανά κερδίζοντας της Παναγίας παρθένας τα ...μάτια).

Το συγκρότημα Πλήρη Ντάξει
Στις ρεμπέτικες ...επάλξεις, λοιπόν, σήμερα οι νεολαίοι (εντάξει, κι ας το ξεκαθαρίσουμε από τώρα, εννοώ όσους νεολαίους έχουν άποψη για τη μουσική και δεν ...άγονται και φέρονται από τη στιγμιαία φτηνιάρικη και επιτηδευμένα ξεφτισμένη -σαν τα τρύπια μπλουτζίν- μουσική σκυλο-"επικαιρότητα"). Έτσι έμειναν εκτός του νεολαιίστικου νυμφώνος οι μεγάλοι μας Θεοδωράκης και Χατζιδάκις, αλλά και ό,τι άλλο προσθέσετε εσείς μετά, π.χ. οι "έντεχνοι" ('θεμά το γονιό τους, που θα 'λεγες κι εσύ Καραγκιόζη μου), οι οποίοι "έντεχνοι" θυμίζουν -ως εμπορικό ...εφεύρημα- τα αρχοντορεμπέτικα! (Ακολουθεί αρχοντορεμπέτικο-έντεχνη παρένθεση).
Τα "αρχοντορεμπέτικα" και τα "έντεχνα", ήταν (κυρίως) εμπορικής αλλά και κομπλεξικής  σύστασης επινοημένοι όροι. Τα "αρχοντορεμπέτικα" ήταν ρεμπέτικες ...κουνημένες "φωτογραφίες" των δημιουργών του ελαφρού τραγουδιού και τις επιθεώρησης (κάποιες φορές πολύ ταλαντούχων, π.χ. Μ. Σουγιούλ), όταν προς τα τέλη τη δεκαετίας του '40 ήταν σε αναδουλειά, τη στιγμή που οι ...χασικλήδες του ρεμπέτικου έσκιζαν στα πάλκα και στους δίσκους! Τα ονόμασαν έτσι για να ξεχωρίζουν από τα (αυθεντικά) ρεμπέτικα, ότι δήθεν αυτά τα έγραψαν ...άρχοντες (κι όχι χασικλήδες) και ότι δήθεν απευθύνονταν σε άρχοντες (κι όχι στον υπόκοσμο και ...τσι λαϊκοί αθρώποι) και προφανώς, του ...αρχοντορεμπέτικου "ευπρεπούς" αφεδρώνος αι εννέα ημέραι! Τα "έντεχνα", απ' την άλλη, ήταν (σε σύγκριση με τα ρεμπέτικα) νερόβραστες λαϊκές κατασκευές με ρεμπέτικους ρυθμούς,  και πολύ συχνά μελωδίες "δανεισμένες"  από το ρεμπέτικο θησαυρό (τον Σκαρβέλη, για παράδειγμα, τον κατέκλεψαν οι αδίστακτοι ...έντεχνοι) και με στιχάκια είτε επιτηδευμένα λαϊκά, είτε -το χειρότερο- ...ανεπιτήδευτα εμετικά λυρικά (και ...γαμώ τις φάσεις, τις λυρικές). Απευθύνονταν δε σε ...κουλτουριάρηδες και οπωσδήποτε σε άτομα (κυρίως) πασοκαριακής συστάσεως, αλλά και ...φλεγμονής. Ο όρος "έντεχνα" τα ...διαφοροποιούσε από τα ρεμπετο-λαϊκά! (Δηλαδή ήταν έντεχνος ο "τέτοιος" και ο "αποτέτοιος" ευκαιριακός κουράδας κι απ' την άλλη ο Μάρκος, ο Ανέστος, ο Μπάτης, ο Γιουβάν Τσαούς, ο άγιος Παπάζογλου, ο Τσιτσάνης, ο Χιώτης και οι λοιποί..., ήταν άτεχνοι. Φτου Κύριε, φυλακήν τω στόματί μου).  ...Τονιστέον, πάντως, ότι και τα δύο είδη μάς έδωσαν κάποια τραγούδια που άρεσαν και έγιναν επιτυχίες, αλλά τα οποία δεν είχαν διάρκεια και ...απεβίωσαν ομού μετά των δημιουργών των. Έτσι οι νέοι του σήμερα δεν ασχολούνται μαζί τους (δεν τα απαξιούν, θεωρώ, απλώς τα αγνοούν...), αγκαλιάζουν όμως κάποια "αρχοντο ...τέτοια'', ήγουν καμιά "ταμπακιέρα", κάνα "τελευταίο τραμ", κάνα "θα γυρίσει ο τροχός" (και θα γαμήσει κι ο φτωχός), ...καταλαβαίνετε!

Το συγκρότημα Ρεμπετιέν
Φάκτα, μετρήσιμα μερικώς..., αλλά λίαν ενδεικτικά!
Το μεγάλο ενδιαφέρον ενός σημαντικού ποσοστού της νεολαίας μας για τα ρεμπέτικα, καταδεικνύεται πρωτίστως από την πληθώρα των ρεμπέτικων νεανικών ομάδων-γκρουπ-συγκροτημάτων-κομπανιών (αχ, άτιμη "γενική" πτώση της ελληνικής...), που συναντάει κανείς σ' όλη την Ελλάδα και κυρίως στα μεγάλα αστικά κέντρα. Το ακροατήριο αυτών των ρεμπέτικων ομάδων είναι σε πολύ μεγάλο ποσοστό νεανικό και πολυπληθές. Οι εκτιμήσεις για τον αριθμό αυτών των ομάδων ποικίλουν και δίνονται με μεγάλη προσέγγιση, αφού οι όροι οι οποίοι τις προσδιορίζουν είναι μη σταθεροί (ήγουν μη μετρήσιμοι) αλλά και μη σαφείς. Για παράδειγμα, κάποιες ομάδες είναι ευκαιριακές, άλλες με ποικίλη και εναλλασσόμενη σύσταση, άλλες και με τη συμμετοχή ενός μεγαλύτερου σε ηλικία (π.χ. 45ρη) μέλους κ.λ.π. (Να σημειώσω, εν παρενθέσει, ότι για την Ευρωπαϊκή Ένωση και το Συμβούλιο της Ευρώπης -προφανώς και την Ελλάδα- ο ηλικιακός προσδιορισμός της νεολαίας είναι από τα 15 έως τα 25 χρόνια, φτάνει όμως και μέχρι τα 29. Εμείς, εδώ, θα το τραβήξουμε λιγάκι το όριο...). Πάντως από μέλη νεανικών ρεμπέτικων ομάδων που ήρθα σε επαφή, ακούω αριθμούς (για τέτοιες επαγγελματικές και ερασιτεχνικές ομάδες σ' όλη την Ελλάδα) από οχτακόσιες (800) έως δύο χιλιάδες (2.000) και βάλε... Καταλαβαίνετε...

Το συγκρότημα Ζαμάν Ζαμάν
Να σημειώσω (για το ενδιαφέρον τις νεολαίας μας για τα ρεμπέτικα) και τις πολυπληθείς διπλωματικές εργασίες που εκπονούνται από φοιτητές σε διάφορες πανεπιστημιακές σχολές και τις οποίες μπορείτε να βρείτε στο διαδίκτυο. Σχεδόν όλες είναι ενδιαφέρουσες.
Αχ, τι θλίψη μέγα και αγαπημένε Μίκη μου, ομοίως και συ (ενωρίς αποδημήσαντα) μέγα και αγαπημένε Μάνο μου, να μην υπάρχει ούτε ένα (αριθμός 1) ..."ντουετάκι" νεανικό, που να παίζει τα τραγούδια σας! Αφήνω τους "λοιπούς" ομοτέχνους σας... Είδατε πέραση, αποδοχή και διαχρονικότητα οι ...χασικλήδες, ...αγράμματοι και ...περιθωριακοί; Αυτή, είναι -πάντως- η (αθέλητη) εκδίκηση των ταπεινών και φτωχών!

Το συγκρότημα Μάλε Βράσε

Επιγραμματικά
* Το ρεμπέτικο τραγούδι είναι το μόνο "άδολο" και καθαρό είδος ελληνικού τραγουδιού. Δεν έχει παρομοιώσεις, κρυφά "μυστικά" και δήθεν. Δε "χρωστάει" τίποτε σε κανέναν "αλήτη" για να κρύβεται η να ...στρογγυλεύεται. Ακόμα και στα παραδοσιακά-δημοτικά βρίσκει κανείς κρυμμένες "πουστιές" του τύπου: "κοντούλα λεϊμονιά", "στη βρύση που 'πινα νερό τώρα το πίνουν άλλοι", "μηλίτσα που 'σαι στο γκρεμό" (που προτρέπει στην υποτέλεια και στο σκύψιμο του κεφαλιού στον δυνατό...), "σύρε πνίξου στο πηγάδι" (και μόνο επειδή το κορίτσι ευχαριστήθηκε τον ευλογημένον έρωτα....), "ο κριματισμένος" (που έλαβε δημόσια άφεση αμαρτιών ενώπιον Θεού και ανθρώπων -αντί να πάει 'σόβια ή στο τρελάδικο... και α! ρε ...καημένοι και στερημένοι προτεστάντες πόσο δίκιο έχετε, ενίοτε...). Ε, λοιπόν, πώς να μην συγκινηθούν οι νέοι από αυτό το καθαρό μουσικό είδος, γνωρίζοντάς το στην αρχή της ζωής τους, όταν με ...τρεμάμενα χέρια (ως ...τυφλοί) προσπαθούν να αγγίξουν  και να περιεργαστούν αυτή την ίδια τη ζωή επιχειρώντας να εννοήσουν τα μυστικά της, τις χαρές της, τις λύπες της, τα τερτίπια της και τις παγίδες της;
ΣΤΗΝ ΑΡΧΗ το φως
Και η ώρα η πρώτη που τα χείλη ακόμη στον πηλό δοκιμάζουν τα πράγματα του κόσμου... (Οδυσσέας Ελύτης, "Άξιον Εστί", Η γένεσις)

Το συγκρότημα Sinafi Trio

* Επί πολλές δεκαετίες, οι περισσότεροι επαγγελματίες του ρεμπέτικου "βαράγανε το ίδιο βιολί". Πόση διάρκεια και αντοχή μπορούσε να έχει αυτό και μάλιστα να συγκινεί τη νεολαία; (Αφήστε που το "βάρεμα του βιολιού" ήταν συχνά "φάλτσο", χωρίς γνώση, χωρίς άποψη και χωρίς ...προπόνηση, αλλά μόνο για το υπερτιμημένο νυχτοκάματο...). Κάποτε, λοιπόν, ξεθύμανε και δεν ήταν πια ελκυστικό. Κι ακριβώς εκεί ανέλαβαν δράση τα ...παλιόπαιδα τα ατίθασα!
* Ο Αγάθων κι ο Ξηντάρης (αφού ο Γκολές, μάς την έκανε νωρίς...) έμειναν σχεδόν οι μόνοι ...σηματωροί του ρεμπέτικου -και αν θέλετε, τα μόνα ζωντανά "πρότυπα" και "παραδείγματα" για τη νεολαία. Και ...μελέτη -να δείτε- που κάναν και κάνουν αυτά τα δυο μεγάλα ...παιδιά. Να εδώ ο Αγάθων, ...διδασκόμενος και διδάσκων. Μην το προσπεράσετε αυτό το βίντεο.

* Τυχαίνει καμιά φορά να βρεθεί σε μία νεανική ρεμπέτικη συντροφιά, ως μέλος, κι ένας μερακλής "γέρος" (ήγουν, μεγαλύτερος ηλικιακά), αλλά με φλόγα στο ματάκι και ικανότητες. Στις περισσότερες των περιπτώσεων το "δέσιμο" του γλυκού είναι πετυχημένο, αφού το κριτήριο -τελικά- δεν είναι η ηλικία, αλλά η ...νεότητα της σκέψης και της καρδιάς!

Το συγκρότημα Τρίο Κατάρα

Προοίμιο αντισυμβατικό ή η περίπτωση της Μαρίνας Σάττι
Σαν ξαφνική αστραπή έκανε πέρυσι (2016) την εμφάνισή της  στους διαδικτυακούς χώρους, η νεαρή τραγουδίστρια (και πολλά άλλα...) Μαρίνα Σάτι, το γλυκό κορίτσι με τα "κεφτεδάκια" στα μαλλιά, τα οποία συμπάθησα αμέσως αφού πριν από πολλά χρόνια τα έκανε η θεία Μπιμπή στην εξαδέλφη μου Ελισάβετ και αυτή έσκιζε...
 

Δε βρέθηκε φωτογραφία με την εξαδέλφη Ελισάβετ και τα "κεφτεδάκια" της για να τα συγκρίνουμε με αυτά της Μαρίνας. Βρέθηκε όμως μία φωτογραφία της μαμάς της -της θείας Μπιμπής- με "κεφτεδάκια" στα μαλλιά όταν ήταν μικρή, προ πολλών δεκαετιών φυσικά!
Άρα τα κομμωτικά "κεφτεδάκια", είναι παλιά και ...αιώνια! Και να τα πάλι μπροστά μας.

 Για ρίχτε μια ματιά, πρώτα, στα βιογραφικά της Μαρίνας Σάττι. Είναι σημαντικό!


Λοιπόν, η πρώτη ξαφνική "αστραπή'' της Μαρίνας Σάττι, ήταν ένα βίντεο με το γνωστό μικρασιάτικο τραγούδι "Θα σπάσω κούπες", σε δική της διασκευή για κρουστά, κιθάρα και φωνές. Πρόκειται για ένα παραδοσιακό τραγούδι της ανατολής το οποίο διαθέτω σε τρεις γλώσσες -ελληνικά-τουρκικά-σεφαραδίτικα- (σε 78-ρια) και το οποίο πολλοί το κατατάσσουν -με την ευρύτερη έννοια- στα ρεμπέτικα. Λοιπόν, μέχρι σήμερα (Ιούλιος 2017), τα βίντεο με το κομμάτι αυτό δέχτηκαν συνολικά πάνω από 18.000.000 επισκέψεις. Και μάλιστα μόνο μέσα σ' ένα χρόνο! Δηλαδή ρεκόρ αχτύπητο... (Απορώ, πώς δεν της έκανε ήδη πρόταση για ...περιοδεία, ο γνωστός "μαϊντανός" του τραγουδιού μας...).

Μαρίνα Σάττι, απαστράπτουσα!  (Θα σπάσει -λέει- κούπες... Αμάν και πότε...)
 
Να εδώ τα 18 εκατομμυριάκια "προσκυνητών", στα σεμνά ...ποδαράκια (και "κεφτεδάκια") της Μαρίνας, δηλαδή στη ...χάρη της -που λέει ο λαός μας για τις αγίες του:




Και πριν 2-3 μήνες (Μάϊος; 2017), ξαναχτύπησε η Μαρίνα Σάττι με νέο βίντεο. Το βίντεο παρουσιάζει το τραγούδι "Μάντισσα" σε μουσική, ερμηνεία και χορευτική εκτέλεση δική της -και ομάδας χορευτριών. Σημειωτέον, ότι η μουσική του τραγουδιού έχει τις ρίζες της στην αυθεντική, γλυκιά, μελαγχολική και νοσταλγική ηπειρώτικη παράδοση. (Έγραψα "αυθεντική", για να είμαι σίγουρος ότι δε θα ...περιπλακεί με τη "σκυλάδικη" ηπειρώτικη ...νεοπαράδοση!). Και νέο ρεκόρ "πιστών προσκυνητών" έγραψαν τα μηχανάκια στα ...γιουτγιούμπια. Πάνω από 17.000.000 μέσα σε δύο μήνες! Και να σας δω τώρα εσάς, φτηνοί "επιτυχιο-κατασκευαστές" και εσάς -απ' την άλλη- "κουλτουρο-έντεχνοι" της απόλυτης βαρεμάρας... Α! κι εσάς "καραγκιόζηδες" της μίμησης... Αμάν πια! Τα 17 εκατομμύρια στα "φτωχά" και εσείς να μετράτε βουλιμικά τις ...πενταροδεκάρες σας! Και να ...αντιπαραθέσω (ποσοτικά) εδώ, κάποιες άλλες αντίστοιχες, αλλά παγκόσμιες, διαδικτυακές επισκέψεις σε ένα παγκόσμιο αριστούργημα. Πρόκειται για το "Caruso" του Ιταλού Lucio Dalla. Τα βίντεο με τον Luciano Pavarotti και τον συνθέτη είχαν περίπου 9.000.000 επισκέψεις! https://www.youtube.com/watch?v=tRGuFM4DR2Y

Να, τώρα, το βίντεο με τη "Μάντισσα", για να πάρετε και σεις λίγη από τη χάρη της, αν δεν το έχετε ήδη κάνει.


Το βίντεο με τη "Μάντισσα" είναι ένα δυνατό "χαστούκι" της νέας (μουσικής) γενιάς σ' όλα τα γελοία (γερασμένα ή μη) υποκείμενα της μουσικής που μας κάνουν δύσκολο τον βίο και θέτουν σε σκληρή δοκιμασία την όποια "συμμαζεμένη" αισθητική μας ηρεμία:
1. Λείπει 100% οποιοσδήποτε καθωσπρεπισμός, υποκρισία (δήθεν... και πουτανέματα της πουτάνας=προφάσεις εν αμαρτίαις, κατά το "υμνολόγιον" των προηγιασμένων... ), ψευτιά και (κυρίως) ωμή κερδοσκοπία, όπως βλέπουμε -κατά κόρον- σε αντίστοιχες άλλες παρουσιάσεις.
2. Η περιβολή (=ένδυση και γενικότερη εμφάνιση...) των χορευτριών. Χωρίς πανάκριβες(*) κιτσάτες τουαλέτες, πανύψηλες στρας γόβες, δίχως ...τόνους από χρυσά κοσμήματα, χωρίς παλαβιάρικες κομμώσεις και ...χούφτες ψιμύθια, τα κορίτσια του βίντεο έδωσαν μάθημα λιτότητας, σεμνότητας, έκφρασης, ζεστασιάς, ζωής, χαράς και ευχαρίστησης αυτού που έκαναν.
(*) Κάποιος υπολόγισε ότι μία τουαλέτα ενός γνωστού μας καρά-"σκυλιού", κόστισε (στο μαύρο καιρό της κρίσης που περνάμε) όσο κοστίζει ο προϋπολογισμός τριών (3) ετών μιας τετραμελούς οικογένειας που ζει (αναγκαστικά) με πολλές στερήσεις... Μία δε φίλη της παρέας, που της αρέσει το ακριβό ντύσιμο και ξέρει από τιμές (σε "σκανάρει" και σού λέει πόσο κοστίζουν όλα αυτά που φοράς), μας είπε ...μπράβο τους γιατί όλων τα ρούχα δεν πιάνουν το χιλιάρικο... (Ουκ εν τω πολλώ το ευ,  ...αφερεμένα ζαρζαβατικά της διαφήμισης...).
3. Το κόστος. Δε γνωρίζω, φυσικά, το κόστος του βίντεο, αλλά από τα λεγόμενα ενός φίλου που εργάζεται στο σχετικό "χώρο", είναι -σύμφωνα με την εκτίμησή του- χαμηλό. Σε μια αποστροφή της κουβέντας του μου είπε χαριτολογώντας ...αφού δεν έχει ρολς ρόις, γυρίσματα με ελικόπτερα, ακροβολισμένους "κομάντος" και δύο χιλιάδες κομπάρσους, πόσο να κάνει ρε Πάνο;
4. Το βίντεο δε γυρίστηκε σε ...μαγικά νησιά (θέλω να βρεθούμε -και με τα χέρια ψηλά... ή πάνω στο απισχναντικό πρόσωπο, όπως στην "Κραυγή" του Endvard Munch), σε απαστράπτον περιβάλλον, με καλοντυμένους και (...νεκροθαφτικώς) χαμογελαστούς ανθρώπους, αλλά σε στενά λαϊκά δρομάκια της Αθήνας (και με κατάληξη στην οδό Αθηνάς), με γκράφιτι παντού, με απλούς ανθρώπους όλων των ηλικιών, με επαγγελματίες, μετανάστες, μικροπωλητές, τραπεζάκια με μερακλήδες... Α! και με "πρόσκληση" για καφέ μ' ένα ευρώ και σαντουιτσάκι με 90 λεπτά, κι όχι με 6.00 ευρώ τον καπουτσίνο, ού να μου χαθείτε, αρπάχτες...
Α! να μην ξεχαστώ. Από το βίντεο απουσιάζει το σύνηθες, στα (...τρέχοντα και δε φτάνοντα) βίντεο, λέω, απουσιάζει το σύνηθες "πορνό"! Μάλιστα, καλά διαβάσατε. Έγραψα "πορνό". Είτε φανερό πορνό (κόπτεται ...κιμάς χύμα και όλα μες' στην ...αποχέτευση της στιγμής) είτε κρυφό (μπανιστιρτζή μου, εσύ!), είτε και -κάποτε- μοντερνο-κουλτουριάρικο. (Θα μπορούσα, για παράδειγμα, να σας δείξω το οπισθόφυλλο από παλιότερο βινύλιο σοβαρής (υποτίθεται...) κουλτουρο-αοιδού "μας", με πολύ έντεχνα κρυμμένο ...σεξ (εντυπωσιασμού και ψυχαναγκασμού...) και δεν το κάνω, μόνο και μόνο γιατί θ' ακούσω: ή "δεν το κατάλαβες" ή "είσαι πολύ αυστηρός" ή "είναι θέμα εταιρείας"...).

Ανάμεσα σε καθημερινό λαϊκό κόσμο, μ' ένα ευρώ τον καφέ και 0.90 το σάντουιτς κι όχι με 6.00+6.00 ευρώα για καπουτσίνο και τόαστ, ...ψυχροί, άρπαγες που δε σας αρπάξαν ακόμα και να σας ...κλείσουν!
5. Κι επειδή είμαστε στη "σελίδα" Νέοι και ρεμπέτικο, να παρατηρήσω ότι μόνο οι ηχογραφήσεις της Μαρίνας με ρεμπέτικα και το ηπειρώτικης αύρας "Μάντισσα" ...κονόμησαν εκατομμυριάκια προτιμήσεων.  (Το "Αργοσβήνεις μόνη", τσίμπησε κι αυτό το ενάμισο εκατομμύριο). Όμως όλες οι λοιπές ηχογραφήσεις της άξιας καλλιτέχνιδας τσίμπησαν μόνο κάποιες δεκάδες χιλιάδες προτιμήσεων, ίσως και λίγες εκατοντάδες (χιλιάδες). Πού τα 17 και 18 εκατομμύρια! Αυτό, για μένα, φανερώνει τη σαφή προτίμηση και τον σεβασμό της νεολαίας πρωτίστως στο ρεμπέτικο, αλλά και στο δημοτικό τραγούδι!
6. Η προσφορά του βίντεο (και κυρίως της κας Μαρίνας Σάττι), θεωρώ ότι είναι τεράστια. Γίνεται "σχολείο" και διδάσκει πολλά: αισθητική, σεμνότητα, ουσία, δημιουργικό νεοτερισμό, όχι επίδειξη (γενικώς), όχι λατρεία στην (πανηλίθια και κενή) σπατάλη... Και πείτε μου τώρα, τι μπορεί ν' αντιτάξουν οι ...άρρωστοι καθωσπρέπει για να ελκύσουν κι αυτοί κάποια ψιχαλάκια ...πιστών; Τι; Ούτε ψύλλος στον κόρφο τους, νομίζω. Και, παρακάτω, ποια παιδιά (νέοι), που είδαν το βίντεο "Μάντισσα" (καθώς και το ίδιας νοοτροπίας, "Θα σπάσω κούπες"),  θα ...ψηθούν για να παρακολουθήσουν τα εμετικά ξακατινιάσματα των καναλιών, περιοδικών, ιντερνετίου...;
7. Ενδεικτικό της γενικότερης μουσικής αναστάτωσης που προκάλεσαν τα βίντεο της Μαρίνας είναι τα κακόψυχα, κομπλεξικά, ψευδή, ατεκμηρίωτα και άνευ ιδιαίτερης γνώσης σχόλια που εκτοξεύτηκαν εναντίον τους. Καλά λέγανε οι  ...αρχαιο-νέοι ημών πρόγονοι, ότι  ...το μόνο πράγμα που δε συγχωρείται (σ' αυτόν τον ...μάταιο κόσμο) είναι η επιτυχία του "άλλου" και κυρίως του ομότεχνου... Και, βέβαια, ουδεμία ...σκιά για την ελεύθερη έκφραση της οποιασδήποτε προσωπικής άποψης-αίσθησης. Με την ευκαιρία -και εν παρενθέσει- να πω, ότι έχω κι εγώ (ο ...υπέρμαχος, αυτών των βίντεο) να κάνω κάποιες παρατηρήσεις: Έτσι, θα προτιμούσα οι τουρκικές πεντασύλλαβες φράσεις "γιάνιορουμπέν" και "σέβιορουμσέν" να μεταφράζονταν ακριβώς (και στο μέτρο), ως: "σιγοκαίγομαι'' και "σ' αγαπώ πολύ", αντί για τα αφελή, νιανιαριστικά και άσχετα "πια μικρό μην κλαις", "κι έχεις ό,τι θες". Επίσης, θα επιθυμούσα -και με όλο το σεβασμό- τα στιχάκια της "Μάντισσας" να ήταν λίγο πιο δουλεμένα-φροντισμένα. Όμως αυτές οι ...μικροεπιφυλάξεις μου, δεν επηρεάζουν στο ελάχιστο τη συνολική άποψή μου γι' αυτά τα δυο εξαίσια βίντεο, ούτε -πολύ περισσότερο- με κάνουν μικρόψυχο και ...ζηλιάρη.
Αλλά αυτό που έγινε, μου φέρνει στο μυαλό εκείνη την ιστορία που μια φορά είχαν προσφέρει σε κάποιον "μαλάκα" ένα λουκούλλειο γεύμα με όλα τα καλά. Μάλιστα και με μία μεγάλη ασημένια πιατέλα στο κέντρο του τραπεζιού και στο κέντρο της πιατέλας ένα ολόγυμνο, μέλαν και καλλίπυγο κορίτσι, κρατώντας μανδραγόρες στα χέρια του -και βγαλμένο κατευθείαν μέσα από το "Άσμα ασμάτων'' του Σολομώντα. Α! Και με ραπανάκια, ζύρω-ζύρω ...Μανούσο μου, για την όρεξη, ε;. Κι αυτός ο αχαρακτήριστος και στερημένος να γκρινιάζει για τις ...πτυχώσεις του μεταξωτού τραπεζομάντηλου και για το ...ανισόπαχον των τεμαχίων του κομμένου άρτου στην ψωμιέρα! 
8. Και για να βεβαιωθείτε ότι ήδη άρχισε η αισθητική της Μαρίνας Σάττι να αποδίδει καρπούς και πριν καν βγει ο Ιούλιος (2017), δύο βίντεο έκαναν την εμφάνισή τους, τα οποία σατιρίζουν την γελοιο-ηλίθια μόδα και παλαβωμάρα του "Survivor", χρησιμοποιώντας την αισθητική του βίντεο της "Μάντισσας" και φυσικά την ηπειρώτικη μουσική. Και με κάθε σεβασμό, όπως γράφουν, στην καλλιτέχνιδα!
https://www.youtube.com/watch?v=Z9ENHnfsnWQ
https://www.youtube.com/watch?v=-SPm7hTO0Qg

Να όμως κι άλλες παρωδίες.
https://www.youtube.com/watch?v=p2rLHq5rL5Q
https://www.youtube.com/watch?v=UcYogpDdhGI
https://www.youtube.com/watch?v=uDoexla7zE0

Κα Σάττι (και συνεργάτες σας), σάς είμαστε ευγνώμονες!

Υ. Γ. Και για να γελάσετε -και να ...συγκρίνετε σας παραθέτω κάποιο άρθρο με τις  5 πιο εκνευριστικές Ελληνίδες τραγουδίστριες, μετά τη Μόνικα, λέει...
(Κατά τη γνώμη μου, έπρεπε να γράψει και σχολιάσει τις ...50 πιο εκνευριστικές κ.λ.π. ακατονόμαστες)

Στο θέμα μας, τώρα: Νέοι και ρεμπέτικο
Μ' αυτό και μ' εκείνο, με τούτο και με τ' άλλο, φτάσαμε και στο ...ψητό. Στη συνέχεια, λοιπόν,  θα έχετε την ευκαιρία να δείτε βίντεο με διάφορα νεανικά συγκροτήματα. Δεν
Ο Γιάννης Κουκούνης
ήταν εύκολη η ...αλίευση του υλικού. Γι' αυτό και στη συνέχεια θα έχω ...παρέα. Και για να εξηγούμαι, μεγάλη ήταν (και να είναι, επιθυμώ) η βοήθεια του καλού μου φίλου Γιάννη Κουκούνη ο οποίος έχει πολλές σχέσεις με τη μουσική και τα περί αυτήν, οπότε "οσμίζεται" σωστά το καλό "πράμα". Είχαμε ατελείωτες συζητήσεις για το υλικό που θα παρουσιαζόταν εδώ, όπως και αυτό -το πολύ λίγο... -που δε θα παρουσιαζόταν. Γνώμονας ήταν, βασικά, ο σεβασμός στο ρεμπέτικο και η γενικότερη αισθητική, προφανώς κατά την προσωπική μας άποψη. Δε διεκδικείται κανένα γελοίο ...αλάθητο ή κανένα συντηρητικό ...από καθέδρας. Μία άποψη έχουμε και είμαστε ...υπερήφανοι για την αντικειμενικότητά μας -γενικότερα- και την έλλειψη "οπαδισμού"!
Κάποιες παρατηρήσεις που κάναμε είναι χρήσιμο να τις γράψουμε.
Με μεγάλη δυσκολία (και με πολλά ερωτηματικά), διαπιστώσαμε ότι τα νεανικά ρεμπέτικα συγκροτήματα μπορούν να ξεχωρίσουν σε τρεις κατηγορίες:
1. Αυτά που παρουσιάζουν ενδιαφέρουσες ή και τολμηρές "ανατροπές" (και όχι ασεβή εμπορικά "πειράγματα").
2. Αυτά που ακολουθούν τον "κλασικό" δρόμο (τα πρωτότυπα, δηλαδή), αλλά είναι φανερό ότι έχουν ...ανησυχίες.
3. Αυτά που ακολουθούν πολύ αυστηρά τα πρωτότυπα. 
Μερικά συγκροτήματα παρουσιάζουν και δικά τους τραγούδια, όπως για παράδειγμα η Μαρίνα Σάττι, οι "Πλήρη Ντάξει" κ.ά.
Θεωρούμε ότι και οι τρεις κατηγορίες είναι (ισότιμα) πολύ ενδιαφέρουσες, μοναδικές, (όχι πάντα διακριτές) και απαραίτητες για μια ποικίλη και ζωντανή νεανική 
Το ελληνικό αλφάβητο, Αρχαιολογικό Μουσείο Αθηνών

προσέγγιση του ρεμπέτικου. Κι επειδή αυτές οι ...κατηγορίες είναι μία  προσωπική εκτίμηση, την κρατάμε για τον εαυτό μας και εδώ θα σας παρουσιάσουμε τα συγκροτήματα ...άτακτα, αλλά με αλφαβητική σειρά των ονομάτων τους. Μόνο που η αλφαβητική σειρά θα είναι με το ελληνικό αλφάβητο, αλλά ηχητική για τα συγκροτήματα που επέλεξαν όνομα γραμμένο με λατινικά στοιχεία. Έτσι, για παράδειγμα, το συγκρότημα Sinafi Trio θα μπει στο "Σίγμα", το Rebesque στο "Ρο" κ.ο.κ.
Να σημειωθεί ότι αν έχουμε παραλείψει κάποια συγκροτήματα, αυτό σημαίνει -και μόνο- ότι δεν τα ...μυριστήκαμε ακόμη, πέραν κάποιων ολίγων περιπτώσεων που θεωρήσαμε ότι προσβάλλουν και "πουλάνε" το ρεμπέτικο, οπότε δεν τα συμπεριλάβαμε. Θέλουμε να πιστεύουμε ότι ο καλοπροαίρετος επισκέπτης θα κατανοήσει την καλή μας πρόθεση.
Τέλος, έγινε προσπάθεια να βρεθούν και στοιχεία επικοινωνίας (π.χ. facebook), αλλά δεν ήταν πάντα δυνατό και κάποιες φορές ιδιαίτερα χρονοβόρο, οπότε ...βάλτε και σεις λίγο το χεράκι σας.
Και λέω, πριν ...αμολήσουμε τα νεολαιίστικα συγκροτήματα, να προτάξουμε μικρά παιδιά, ...ρεμπέτες! Πρόκειται για την ομάδα των τρομερών "μικρών" (μικρό είναι το μάτι μας, δηλαδή...) τα οποία μαθητεύουν στο Μουσικό Σχολείο Καβάλας. Σ' ένα αφιέρωμα του σχολείου στο ρεμπέτικο -τον Μάρτιο του 2017- το οποίο παρουσίασα εγώ, αυτά τα ...διαολάκια των τρίχορδων, άρχισαν το πρόγραμμα με το Σέρβικο σμυρναίικο του Γιάννη Παπαϊωάννου (πρώτη ηχογράφηση, με τον δημιουργό, το 1946) και ξεσήκωσαν το κοινό.

Νάτα τα πουλάκια μου επί το έργον..., το "Σέρβικο σμυρναίικο"
(Αναπαυμένη και η ψυχή του Γιάννη Παπαϊωάννου)
   

Ρεμπέτικα νεανικά συγκροτήματα
Και να τονιστεί -όπως επισημαίνει και ο ακριβέστατος Γιάννης Κουκούνης- ότι κάποια από τα σχήματα έχουν αμιγώς παραδοσιακό ρεπερτόριο (π.χ. Müzikal Ifade) και κάποια ανάμικτο με ρεμπέτικο. 

ΑντArtes
https://www.youtube.com/watch?v=wTxitn4TrSQ   (ένα μικρό ...ταχυδακτυλουργικό αριστούργημα!)
https://www.youtube.com/watch?v=wlnixAGrQyU
https://www.youtube.com/watch?v=w3IGjRC9CuI
https://www.facebook.com/Antartesduet/

Ανφάν γκατέ
https://www.youtube.com/watch?v=cARseCJvMGk
https://www.youtube.com/watch?v=s81eYP13JF8
https://www.youtube.com/watch?v=NPo_-VQrWRo
https://el-gr.facebook.com/anfangkater/

Για-Για-Κω
https://www.youtube.com/watch?v=cY8MV-VcCqo
https://www.youtube.com/watch?v=chhvZJSycLM
https://www.youtube.com/watch?time_continue=1&v=xr7wondnS80
https://www.facebook.com/%CE%93%CE%B9%CE%B1%CE%93%CE%B9%CE%B1%CE%9A%CF%89-1207626945920648/

Γιαβάς γιαβάς
https://www.youtube.com/watch?v=1MNLY6aglvs
https://www.youtube.com/watch?v=bvVVHEDc0hY
https://www.youtube.com/watch?v=6ik6kBf5XrA
https://el-gr.facebook.com/giavasgiavas/

Ap' Allou duet
https://www.youtube.com/watch?v=9_0RLfaBbLM
https://www.facebook.com/ap.allou.duet/

Εμπειροτέχνες
https://www.youtube.com/watch?v=O6_z0llbBkg
https://www.youtube.com/watch?v=vD4IHsliGas
https://www.youtube.com/watch?v=4aVCUpFEpa8
https://el-gr.facebook.com/the.empirotechnes

Ζαμάν Ζαμάν
https://www.facebook.com/zaman.volos/app/2405167945/
(κάντε κλικ στο facebook τους και θα βρείτε πολύ ενδιαφέροντα δικά τους βίντεο)

Kadinelia
https://www.youtube.com/watch?v=68VkYerWdBM&feature=youtu.be
https://www.youtube.com/watch?v=qKCCrN6e8kE
https://www.youtube.com/watch?v=cM0NTSrxEjs
https://www.facebook.com/kadinelia/

Κατιφέ 
https://www.youtube.com/watch?v=2AHZHGGww-I
https://www.youtube.com/watch?v=NFgCOHfuMCM

Café Aman Istanbul
https://www.youtube.com/user/cafeamanistanbul/videos
https://www.facebook.com/cafeamanistanbul/videos/

Μάλε βράσε
https://www.youtube.com/watch?v=bltpb-0P52A
https://www.youtube.com/watch?v=h0vosir_sqA
https://www.youtube.com/watch?v=ZLf4pa8KdaQ
https://www.facebook.com/malevrase/

Μέγκλα
https://www.youtube.com/watch?v=YkXMPRUrbk8
https://www.youtube.com/watch?v=FmUAQhkXC1A
https://www.youtube.com/watch?v=i4BQyvJbyCk

Müzikal Ifade
https://www.youtube.com/channel/UCVZjkcah77eAPgBNldyjfCQ
https://www.youtube.com/watch?v=NTpJit2HiLg
https://www.facebook.com/profile.php?id=100010661644668&lst=1564578913%3A100010661644668%3A1489356267

Bandallusia
https://www.youtube.com/watch?v=yeolShIy6cI
https://www.youtube.com/watch?v=NzXXZ9tzzDs
https://el-gr.facebook.com/Bandallusia/

Μπρε μαγκιόρε
https://www.youtube.com/watch?v=2YdLY_Vz24c
https://www.youtube.com/watch?v=kJ4phpKJMFc
https://el-gr.facebook.com/bremagiore/

Ντορός - Doros
https://www.youtube.com/channel/UCtB9kghpbdb0IJQVvvko_lQ

Οι μποέμ
https://www.youtube.com/channel/UCvS1YP6PWp4Ecj5EPKyckdg

Πλήρη Ντάξει
https://www.youtube.com/watch?v=D7qm4K6I53o
https://www.youtube.com/watch?v=DCLACEIWzyU&index=2&list=PL34NLmc-muKwMZ4VJswJvo73J09emgJw-
https://www.youtube.com/watch?v=lr1X2cS0nA0
https://el-gr.facebook.com/plhrhntaxei/

Ποζαύλι
https://www.youtube.com/watch?v=Up1NAZ458xo&feature=youtu.be
https://www.youtube.com/watch?v=NwkF_u6yzsI
https://www.youtube.com/watch?v=navOc7eMNFg
https://www.facebook.com/pg/pozavli/posts/

POLIS Ensemble
https://www.youtube.com/watch?v=wwH1bF26g5k
https://www.youtube.com/watch?v=134tCC5N6yw
https://soundcloud.com/lis-ensemble
https://www.facebook.com/POLIS-Ensemble-363393873823503/

Ραστ Χιτζάζ
https://www.youtube.com/playlist?list=PLiICewQsS39UVP1W5GGpsoouWAFIX8pQT
http://blinkmedia.gr/rast-chitzaz/?lang=el
https://www.facebook.com/rasthitzaz/

Rebesque
https://www.youtube.com/watch?v=kH4eTHRQKlk
https://www.facebook.com/rebesque/

Ρεμπετιέν
https://www.youtube.com/watch?v=Phbk3VBxx4g
https://www.youtube.com/watch?v=TOG97fAdKyQ
https://www.youtube.com/watch?v=nQKfR9aomO0
https://el-gr.facebook.com/rebetienband/

Rebetiko enfant gâté
https://www.youtube.com/watch?v=wah2CUfQH4s
https://www.youtube.com/watch?v=M1Lkfep_nOo
https://www.youtube.com/watch?v=Z8q0B2j1qfE
https://el-gr.facebook.com/rebetikoenfantgate/

Ρομβία
https://www.youtube.com/watch?v=bgUkRmvBPhk&list=PLak-1K4xHuIHhD2iaHSzySlaWVbYuMyAJ&index=5
https://www.youtube.com/watch?v=MC_I_E9PStE
https://www.youtube.com/watch?v=nB9UhYGNnFQ

Σαμπάχ
https://www.youtube.com/watch?v=iylyy9ZILNo
https://soundcloud.com/sabah-the-band
https://www.facebook.com/Sabah-the-band-208548142602664/

Sinafi Trio
https://www.youtube.com/watch?v=KA2sjg-Ks1s
https://www.youtube.com/watch?v=6nay6zRF0AA
https://www.facebook.com/Sinafitrio

Smyrna Orchestra
https://www.youtube.com/watch?v=sz86uHpRP2A
http://smyrnaorchestra.gr/
https://www.youtube.com/watch?v=4pnHTJ359nQ
https://www.facebook.com/smyrnaorchestra/

Τζαρές
https://www.youtube.com/watch?v=uZe6wI05MKk&list=PLuce5uwy2lJvs797vjb2tHWQNbI7Axi6r
https://www.facebook.com/pg/tzares/about/

Τρίο Κατάρα
http://rebetiko.sealabs.net/playlistsUTube_contents.php?id=7
https://www.facebook.com/Τρίο-Κατάρα-1513001235696205/

Τρίο Λεβάντε (Κύπρος)
https://www.youtube.com/watch?v=FEOKB8SkS58
https://youtu.be/Wq94DaF3MIA
https://youtu.be/BJIgV9JDpbY
https://el-gr.facebook.com/triolevante/

Τρίο Ταταύλα
https://www.youtube.com/watch?v=zy4dnEmNpFM
https://www.facebook.com/events/488454554671087

Trio Tekke
https://myspace.com/triotekke
https://soundcloud.com/trio-tekke
https://www.facebook.com/TrioTekkeBand/

Ρεμπέτικα νεανικά συγκροτήματα, με ...ηγεσία
Στη συνέχεια θα έχετε την ευκαιρία να απολαύσετε ρεμπέτικα νεανικά συγκροτήματα τα οποία φαίνεται ότι συστήθηκαν -έστω και πολύ ευκαιριακά- με (κάποια) πρωτοβουλία ενός τραγουδιστή ή τραγουδίστριας, με περισσότερο ή λιγότερο γνωστό όνομα -μάλλον αδιάφορο είναι αυτό- συνήθως μέσα σ' ένα φιλικό και οικείο περιβάλλον! Να τονιστεί, εδώ, και κάτι που ισχύει για όλες τις περιπτώσεις των ρεμπέτικων νεανικών συγκροτημάτων. Ότι δηλαδή ελάχιστη -ή και καμία- σημασία έχει η διάρκεια ζωής ενός τέτοιου συγκροτήματος, όπως επίσης και το μεταβλητό της σύστασης των μελών του. Τουναντίον! Γιατί αυτή η διαρκής "κινητικότητα'' δείχνει την νεανική ανησυχία, την αναζήτηση, και -το κυριότερο, αν όχι ύψιστο- την "επικοινωνία", την "απόπειρα", τη "δοκιμή", τη "γεύση" και την "απόλαυση"! Και "κινητικότητα" σημαίνει "ζωή", σύμφωνα και με τη (θερμοδυναμική) "εντροπία"! Κι αυτό μοιάζει πάρα πολύ με το βασικό ισχυρισμό πολλών (κυρίως αθεϊστών), ότι ...η φύση δεν είναι ...δημοτολόγος ή χαφιές και έτσι δεν ενδιαφέρεται για το ποιοι ακριβώς έρχονται και φεύγουν, αλλά μόνο και μόνο για το ότι έρχονται και φεύγουν..., ήγουν κινητικότητα και επομένως χαμηλή εντροπία και τέλος -γιατί όχι;- παραγωγή ...νεγκεντροπίας. (Μη ...βλαστημάτε -πλίιζ- γιατί το ένα φέρνει τ' άλλο, έτσι είναι πιο ...ζωντανή η ζωή).
Σημείωση: Κάποιες ελάχιστες φορές λόγω έλλειψης βίντεο με νεανικό συγκρότημα, προβάλλαμε έναν νεαρό καλλιτέχνη μέσω βίντεο από τηλεοπτικές του εμφανίσεις.

Αδελφοί Ξηντάρη
https://www.youtube.com/watch?v=qEGDjZ8bu_Y
http://antonistheodorxintaris.weebly.com/
https://www.facebook.com/Antonis-Theodor-Xintaris-Αντώνης-Θοδωρής-Ξηντάρης-1523554401276804/   

Αθανασίου Θοδώρα
https://www.youtube.com/watch?v=WpxAibX8KIU
https://www.youtube.com/watch?v=dB7JThtKwXE
https://www.youtube.com/watch?v=9ABnh2iAf70
https://www.facebook.com/theodora.athanassiou.7 


Αθηνά Λαμπίρη
 
Αλέξανδρος Καψοκαβάδης
 
Αργύρης Κόκορης
 
Ασπασία Στρατηγού
 
Αυγερινή Γάτση
 
Αφοί Λαουρέισεν - Μανώλης Νερατζάκης
 
Βασίλης Κορακάκης - Αντώνης Ξηντάρης

Βασιλική Τσιφτσή
 
Γλαύκος Σμαριανάκης
Ιουλία Καραπατάκη
https://www.youtube.com/watch?v=VJkX-x5XrVM

Ιφιγένεια Ιωάννου
https://www.youtube.com/watch?v=0Sfmzy7nN3E

Κατερίνα Τζιβίλογλου
https://www.youtube.com/watch?v=bhOr6VIuczg

Λάμπρος Βασιλείου
https://www.youtube.com/watch?v=RmbR9ks4Bpc
https://www.youtube.com/watch?v=HCrWwB9NDlg
https://www.youtube.com/watch?v=97YoIntZ_lk&feature=youtu.be
https://el-gr.facebook.com/public/%CE%9B%CE%B1%CE%BC%CF%80%CF%81%CE%BF%CF%82-%CE%92%CE%B1%CF%83%CE%B9%CE%BB%CE%B5%CE%B9%CE%BF%CF%85

Λυδία Μαύρου
https://www.youtube.com/watch?v=p2Xdps_Kg8Y

Μαρία Ευλαβή - Γιωργής Σηφάκης
https://www.youtube.com/watch?v=5Cs5POZOMSg&feature=youtu.behttps://youtu.be/nTWKvJLw4dg?list=PLVLSocOmNcUw64Cg-k0AZ0f-2z9ZEbgkO

Νίκος Κονταλιπός - Λάμπρος Καρκανόπουλος
https://www.youtube.com/watch?v=KhixZ1PDmSw

Παναγιώτης Διαμάντης
https://www.youtube.com/watch?v=6ttpSK3f_1E

Σεμέλη Παπαβασιλείου
https://www.youtube.com/watch?v=tWFo9o7KCYQ

Sofia Kakali - Elina & Meria Markatatou - Carme Ramon Castello
https://www.youtube.com/watch?v=IDOHzQe_QlY
https://www.youtube.com/watch?v=KXAWDPnG06s
https://www.youtube.com/watch?v=XFaOfZZAcSU


Τρυφιάτη Σουσάνα
https://www.youtube.com/watch?v=rx4sgRcBAgE
https://www.facebook.com/profile.php?id=100007727385155&pnref=story

Φώτης Βεργόπουλος - Αργύρης Ιωάννου
https://www.youtube.com/watch?v=4PHIUwW98lA
 
Φώτης Βεργόπουλος - Θάνος Μπούρης - Κωστής Κωστάκης https://www.youtube.com/watch?v=pxmyNoYcPgI

Χαρούλα Τσαλπαρά
https://www.youtube.com/watch?v=JP_cfKA4LNE
https://www.youtube.com/watch?v=LGh9r9_aX1M
https://www.youtube.com/watch?v=WrIVkTMwbCI
https://www.youtube.com/watch?v=qd-_hOh9kcI
https://el-gr.facebook.com/pg/charoulatsalpara/community/?ref=page_internal

Χρήστος Σκόνδρας
https://www.youtube.com/watch?v=YYlHeWABRlM
 
Χρήστος Σκόνδρας - Πάνος Μπαλάφας
https://www.youtube.com/watch?v=Kp6C3TANt-s